EXCELLENTE OPERATIE

EXCELLENTE OPERATIE: SYNERGIE BENUTTEN, KRACHTEN BUNDELEN EN KOSTEN VERLAGEN
Omnichannel retail op topniveau vergt steeds meer van de moderne retailer en de organisatie achter de ‘winkels’. Hiermee zijn wij gekomen bij de volgende pijler van onze strategie: excellente operatie. De kracht van ons concern is het vermogen om krachten te bundelen. Onze winkelformules werken achter de schermen dan ook steeds nauwer samen. Een mooi voorbeeld van efficiënte samenwerking zijn onze Shared Service Centers (SSC). Ons SSC Kwaliteit bijvoorbeeld waakt over de kwaliteit en veiligheid van onze assortimenten.

OKTOBER 2014: OPRICHTING NEXTAIL
Het SSC Omnichannel Nextail is in oktober 2014 gelanceerd. Dit is de online organisatie voor alle winkelformules van Blokker Holding. Inmiddels hebben veel nieuwe medewerkers en collega’s uit de werkmaatschappijen hun intrek genomen bij Nextail in Amsterdam. Wij hebben grote stappen gezet op het gebied van omnichannel en onze online omzet is in 2014 gestaag gegroeid naar € 98 miljoen. Intussen zijn bijna al onze webwinkels ondergebracht bij Nextail.

CONSTRUCTIEVE RELATIE MET VERHUURDERS
Excellent opereren houdt ook in dat wij als ondernemende retailers verlieslatende filialen sluiten en daar waar wij kansen zien filialen openen. Essentieel hierbij is een constructieve relatie met onze verhuurders. De wereld van nu ziet er anders uit dan vijf jaar geleden. Voor het zevende jaar op rij is de winkelleegstand in Nederland toegenomen. Tot 2010 stond het leegstandpercentage nog onder de 6%; nu is dit bijna 9%. Nederland telt met 570 winkels per 100.000 inwoners een van de hoogste niveaus van winkeldichtheid van Europa. Mede daardoor wordt 20% van de nieuwe winkels niet verhuurd opgeleverd. Ook in de woonbranche is de situatie niet goed. Nederland beschikt met 135 woonboulevards over ruim voldoende winkels om 51 miljoen inwoners te bedienen. Volgens inschattingen is er ruimte voor slechts 30 à 40 woonconcentraties.

Huurder én verhuurder moeten oog voor hebben voor deze veranderingen en samen optrekken. Wij vragen onze verhuurders om flexibiliteit en begrip voor de veranderde marktsituatie. En gelukkig werken we op dit vlak ook steeds beter samen.

KEUZES MAKEN BINNEN DE PORTFOLIO
Een excellente operatie betekent in onze ogen ook keuzes maken. Keuzes in onze portfolio van winkelformules die
passen bij onze strategie, kennis en ambities. Zo hebben wij in 2014 Tuincentrum Overvecht verkocht. ‘Groen & Dier’ behoort niet langer tot onze kernactiviteiten.

CRUX IN DE RETAIL: IN LIJN BRENGEN VAN KOSTEN EN OMZET
Een ander belangrijk aspect van excellente operatie is omzet- en kostenontwikkeling met elkaar in lijn brengen. Dat is vooral voor de traditionele retailers met fysieke winkels een uitdaging én een noodzaak. Zo hebben wij in 2014 zorgvuldig voorbereidende maatregelen getroffen voor de reorganisatie die Blokker Nederland op 9 februari 2015 heeft aangekondigd.

In 2014 is onderzoek gedaan naar een winkelbezetting bij Blokker die beter aansluit op het veranderende winkelgedrag én de personeelskosten meer in lijn brengt met gedaalde omzetten. Dit heeft geresulteerd in een aanpassing van de winkelbezetting in de helft van onze eigen filialen. Naast deze reorganisatie heeft Blokker gelijktijdig op 9 februari 2015 een forse investering aangekondigd in de uitrol van de in 2014 gepresenteerde nieuwe formule, in e-commerce en in logistiek.

E-FULFILMENT: BELOFTES GEMAK EN SERVICE WAARMAKEN
Logistiek en ICT vormen belangrijke schakels in het realiseren van een betaalbaar en winstgevend aanbod en betrouwbare levering aan de klant. Voor nu en in de toekomst gaat fulfilment bepalen of wij onze beloften kunnen waarmaken. Snel en accuraat leveren tegen de laagste kosten. Daarom hebben wij ook in 2014 geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra. Zo is voor Xenos een nieuw distributiecentrum opgeleverd in Waalwijk om de online groei en de expansie in Duitsland te accommoderen. Blokker heeft in 2014 een nieuw warehouse management systeem in gebruik genomen.

In oktober 2014 hebben online talenten van de werkmaatschappijen en nieuwe collega’s hun intrek genomen op het kantoor van Nextail, de online organisatie voor onze winkelformules.

In 2014 is het nieuwe distributiecentrum van Xenos in Waalwijk opgeleverd. Optimaliseren van onze logistiek is een speerpunt van onze omnichannel-strategie.