EIGENTIJDSE FORMULES

Hoewel de vernieuwing van onze formules een aanlooptijd van meerdere jaren heeft, is 2014 heel duidelijk het jaar van de zichtbare vernieuwing. Op basis van intensief klanten-onderzoek en actieve merkontwikkeling zijn onze ketens Blokker, Leen Bakker, Big Bazar en Xenos voortvarend gestart met de modernisering van de winkels. Zo sluiten de winkelformules steeds beter aan op de wensen van de moderne klant.

Zowel Blokker als Leen Bakker heeft zijn nieuwe formule kracht bijgezet met tv-campagnes. Zo heeft Leen Bakker eind 2014 een grote tv-campagne gelanceerd. Blokker is op 9 mei 2015 een geheel nieuwe tv-campagne gestart met de pay-off ‘fijn dat we er zijn’.

Leen Bakker en Blokker hebben in 2014 de handen ineengeslagen om de Nederlandse consument vanaf de eerste zonnige lenteweken van 2015 een aantrekkelijk en eigentijds tuinassortiment te bieden met een geheel nieuw eigenmerk tuinmeubelen genaamd ‘Le Sud’. De tv-commercials voor dit nieuwe merk zijn in april 2015 uitgezonden.

NIEUWE FORMULES MEER DAN EEN LIKJE VERF
De vernieuwde formules zijn beslist meer dan een ‘nieuwe inrichting en een likje verf’, zoals cynische retaildeskundigen soms beweren. Het gaat hier om een verbeterde klantervaring met meer gemak en service, snellere beschikbaarheid van de producten, optimale levering en de vervlechting tussen de fysieke en online winkels. Nieuwe eigen merken en assortimenten spelen een grote rol binnen de nieuwe formules.

De samenwerking met A-merkfabrikanten blijft een belangrijke pijler van de meeste winkelformules. De unieke samenwerking tussen Douwe Egberts en Blokker sinds september is hiervan een voorbeeld.

KLANTWAARDERING VERTAALD NAAR OMZETSTIJGING
De reacties van klanten op onze nieuwe winkelformules zijn bemoedigend. Deze klantwaardering vertaalt zich in een omzetstijging in de winkels die naar de nieuwe formules zijn omgebouwd.

Maar tevreden zijn wij geenszins. Wij staan pas aan het begin. In deze omnichannel-wereld moeten retailers hun beloftes waarmaken. Leveren waar en wanneer de klant dat wil, snel, makkelijk en zo kostenefficiënt mogelijk. Daarvoor is een goede backoffice essentieel. Een vriendelijke klantenservice en attent webcareteam dienen als vraagbaak en pakken klachten voortvarend aan.

B-point in de nieuwe winkels van Blokker. In de winkel online bestellen. Zo beschikt iedere winkel over een ‘endless aisle’.

De UMIX-collectie van Leen Bakker. Deze eigentijdse en unieke collectie meubelen is in 2014 gelanceerd en nu al een van de hardlopers van de woonwinkel.