JAARVERSLAG 2014 BLOKKER HOLDING
  NL | EN | FR

LEEN BAKKER

FORMULE
Leen Bakker is een woonwarenhuis dat eigentijds wonen verrassend voordelig maakt. Leen Bakker onderscheidt zich door kwaliteit, scherpe prijzen, snelle levering en door eigentijds en klantgericht te zijn. 

Leen Bakker heeft in 2014 een stabiele omzetontwikkeling laten zien. Dit is vooral te danken aan de vernieuwde formule, de invoering van de nieuwe huisstijl in alle winkels, de landelijke radio- en tv-reclames en een speciale folder. 

DICHT BIJ DE KLANT MET EIGENTIJDSE FORMULES
Leen Bakker heeft de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het veranderen van het merkbeeld met als resultaat een totale metamorfose van de winkelformule. Leen Bakker heeft in het verslagjaar bestaande winkels omgebouwd tot zogenaamde pilotwinkels: sfeervolle, overzichtelijke gezellige winkels die meer aansluiten bij de klant. De huiskleuren blauw, rood en grijs hebben plaatsgemaakt voor fuchsia. Uit klantenonderzoek is gebleken dat zij vooral behoefte hebben aan uitgebreide productinformatie. Leen Bakker heeft daarom een contentteam in het leven geroepen dat dagelijks de webshop én de winkels met productinformatie verrijkt. Het winkelpersoneel heeft een warenkennisopleiding gevolgd om meer productkennis te vergaren. Uit klantenonderzoek is gebleken dat de eerste pilotwinkels ‘nieuwe stijl’ het imago van Leen Bakker in positieve zin beïnvloeden. De kernwaarden ‘scherp geprijsd’, ‘eigentijds’ en ‘verrassend’ blijven goed herkenbaar en het onderscheidend vermogen in de woonmarkt is duidelijker. In 2015 volgen nog vijf winkels. Ook wordt in het lopende jaar de gevelreclame aangepast op alle winkels in Nederland. 
 
EIGEN MERKEN
Om een extra impuls aan de sectie Grootmeubelen te geven is samen met een stel jonge creatieve ontwerpers UMIX ontworpen. Dit zijn banken die door de klant helemaal naar wens kunnen worden samengesteld. Hetzelfde principe geldt voor de kastenserie ‘Stock’ en de tuinmeubelen van het eigen merk ‘Le Sud’. 

EXCELLENTE OPERATIE
De afdelingen Finance en ICT rapporteren periodiek de resultaten per filiaal. Hieruit blijkt dat niet alle winkels van Leen Bakker positief bijdragen aan het resultaat. Dit betekent dat waar nodig geïnvesteerd wordt in de kwaliteit van het verkoopteam en in andere manieren om het bezoekersaantal weer omhoog te krijgen. Winkels die ondanks deze inspanningen structureel verlies blijven maken worden mogelijk gesloten.

Door de omzetgroei van de webshops is het aantal thuisleveringen sterk gestegen. Veel bestellingen worden door derden bij de klant thuis afgeleverd. De groeiende stroom van afleveringen vraagt veel aandacht voor de logistieke organisatie. De technische installatie van één van de bulkmagazijnen is in het verslagjaar volledig gerenoveerd. Omdat de stroom van inkomende goederen sterk wisselt, wordt er met een flexibele personeelsbezetting gewerkt. 

DUURZAAM ONDERNEMEN
Leen Bakker vindt duurzaamheid belangrijk en neemt stappen op dit vlak ten aanzien van de verkoop van FSC-hout en terugdringing van de CO2-uitstoot. In 2014 is het vrachtwagenpark geheel vernieuwd. Alle laadbakken hebben nu het nieuwe logo. De nieuwe trucks voldoen aan alle normen rondom CO2-uitstoot en hebben daarom het label ‘Lean and Green’ gekregen.

OPEN EN BETROKKEN TEAMS
In 2014 hebben alle medewerkers van het hoofdkantoor, de filiaalmanagers en de teamleiders van het distributiecentrum meegedaan aan het Medewerkersbetrokkenheidsonderzoek. De resultaten zijn gedeeld in de hele organisatie en gaandeweg het lopende jaar wordt duidelijk hoeveel vooruitgang binnen de teams is geboekt. 

In 2014 hebben 14 medewerkers de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) niveau 2 opleiding met succes afgerond. In het voorjaar van 2015 is de afdeling Formuleontwikkeling opgericht. Deze afdeling gaat ondersteuning geven aan vernieuwing en ontwikkeling van het assortiment in combinatie met schappenplanbeheer.

LEEN BAKKER BELGIË EN LUXEMBURG
In België is de omzet in 2014 fractioneel onder het niveau van 2013 gebleven. Dit is mede veroorzaakt door opnieuw een lagere tuinmeubelomzet. Deze groep heeft een belangrijk aandeel in de gehele omzet. Door extra aandacht te besteden aan verkoopkennis is de conversie in 2014 wel significant gestegen. 

De omzet van de webshop is met 23% toegenomen in 2014. Het omzetaandeel via het web is nog betrekkelijk laag. Alle bestellingen via de webshop worden nog in de winkels afgehaald. In 2015 wordt naar verwachting een samenwerkingsverband aangegaan met een verzendbedrijf. Met de ondersteuning van Nextail en een thuisbezorgservice moet de webshopomzet in België verder kunnen groeien. In België is in St. Georges Sur Meuse een nieuw filiaal geopend. Deze winkel is in de nieuwe huisstijl van Leen Bakker ingericht. 

LEEN BAKKER CURAÇAO
De megastore van Building Depot is franchisenemer van Leen Bakker en heeft in november 2014 haar deuren heropend, precies anderhalf jaar nadat het winkelbedrijf volledig afbrandde. Building Depot heeft in 2014 in minder dan 1,5 maand tijd meer dan 100.000 bezoekers naar de winkel weten te trekken. 

In de nieuwe winkel is Leen Bakker volgens de nieuwe winkelformule ingericht. De uitstraling is doorgetrokken naar de hele winkel met in totaal 14.000 m2 vloeroppervlakte: de grootste megastore op Curaçao. Building Depot is erin geslaagd terug te komen met een sterk verbeterde moderne winkel, maar wel met handhaving van de bestaande slogan ‘Djis Pens’e…Nos Tin E’ oftewel ‘denk aan ons en we hebben het’.

ACTIVITEITEN EN VOORUITZICHTEN 2015
Door een goedgevuld commercieel programma verwacht Leen Bakker een stijging van de totale omzet in Nederland én België in 2015. In het voorjaar van 2015 is Leen Bakker met Blokker begonnen met de verkoop van een eigen tuinmeubellijn onder de naam ‘Le Sud’. De introductie van het merk is ondersteund door radio- en tv-commercials. 

TABLETS OP DE WINKELVLOER
Er loopt momenteel ook een proef met het gebruik van tablets in vijf winkels. In de loop van het jaar moet het technisch mogelijk worden om alle informatie die op de winkelvloer nodig is met deze tablets binnen handbereik te hebben. Via deze tablets moeten ook klanten kunnen bestellen. Verder gaat Leen Bakker kiosken in winkels plaatsen waarop de klant zelf het assortiment kan inzien en een bestelling kan plaatsen.
 
De webshop van Leen Bakker sluit zich in de loop van 2015 aan bij het webplatform van Nextail. Dit biedt grote kansen voor groei van de webomzet. Samen met de webshop en de ondersteuning van Nextail transformeert Leen Bakker steeds meer naar een omnichannel-woonwinkel.

Het aantal merken breidt uit en het meer op elkaar afgestemde assortiment leidt tot extra bijverkoop. Door training op de winkelvloer wordt de klant beter bediend. Er wordt opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek gehouden om te peilen wat de klant vindt van Leen Bakker.

De komende jaren staat de ombouw van filialen hoog op de investeringsagenda. Het is in 2014 gelukt om drie bestaande winkels succesvol om te bouwen naar de nieuwe formule. In 2015 volgen nog vijf winkels en wordt in heel Nederland de gevelreclame aangepast. 

 

De unieke UMIX-collectie van Leen Bakker.

Nieuw interieur Leen Bakker.

Een nieuw logo voor Leen Bakker. Het huis staat voor alle woonartikelen binnen én buiten. Door de toevoeging ‘ook’ brengt Leen Bakker thuis­bezorgen, inmeten, maakservice en montage onder de aandacht.

Nieuw filiaal in Georges Sur Meuse, België.

De megastore van Building Depot, franchisenemer van Leen Bakker op Curaçao.