JAARVERSLAG 2014 BLOKKER HOLDING
  NL | EN | FR

BART SMIT

FORMULE
Bart Smit is een winkelformule die speelgoed en entertainmentartikelen verkoopt voor kinderen en iedereen die zich jong voelt. Naast het traditionele speelgoed, spellen en gifts verkoopt Bart Smit multimedia-artikelen. Dit zijn vooral videogames.

In Nederland is de totale omzet in 2014 ondanks filiaalsluitingen een fractie gestegen. Dit is vooral te danken aan een gestegen webomzet. België heeft door filiaalsluitingen en een fractionele omzetdaling een moeilijk jaar gekend. 

DICHT BIJ DE KLANT MET EIGENTIJDSE FORMULES
Bart Smit heeft samen met TNS/NIPO marktonderzoek gedaan om de formule verder aan te laten sluiten op de wensen van de klant. Zo hoopt Bart Smit nog dichter bij de klant te komen én te blijven. Ook is in het verslagjaar de branding-campagne ‘’t Juiste cadeau, altijd raak!’ ingezet.

WEBZUIL
Om de offline en online conversie verder te verhogen is de webshop begin 2014 overgegaan naar het gezamenlijke concernplatform. Ook het online assortiment is verder uitgebreid. 

Eind 2014 hebben 25 winkels een online kiosk, de webzuil, geopend. Het complete online assortiment van Bart Smit is via de webzuil nu ook in de winkels voor de klant beschikbaar. Zo hoeven de verkoopmedewerkers veel minder vaak ‘nee’ te verkopen.

EXCELLENTE OPERATIE MET OPEN EN BETROKKEN TEAMS
Bart Smit heeft in 2014 veel gedaan aan het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Zo is hard gewerkt aan de invoering van automatisch herbestellen in de winkels dat sinds begin 2015 operationeel is. 

De overgang naar de nieuwe ERP-/BI-omgeving met de mogelijkheid tot automatisch herbestellen is een belangrijke strategische stap voor Bart Smit als volwaardig omnichannel-retailer. 

Efficiëntere e-fulfilment heeft in 2014 ook zijn vruchten afgeworpen. Verder heeft Bart Smit onrendabele winkels gesloten en zijn diverse maatregelen genomen om filiaalbijdragen te verhogen, onder meer door te onderhandelen voor betere huurvoorwaarden. Om strakker op assortiment en werkkapitaal te kunnen sturen zijn in het verslagjaar de administratieve processen verder gestroomlijnd en is de informatievoorziening naar een hoger niveau getild, wat met de introductie van het nieuwe ERP-/BI-systeem verder wordt versterkt. De in 2013 uitgevoerde inkrimping van het vrachtwagenpark heeft zich in 2014 terugbetaald.

Openheid en betrokkenheid van medewerkers staan hoog in het vaandel bij Bart Smit. Om deze waardes te versterken, zijn in 2014 maatregelen genomen. Zo is de communicatie met medewerkers uitgebreid en worden verschillende P&O-processen professioneler aangepakt. Dit met behoud van de kenmerkende prestatiecultuur van Bart Smit. 

ACTIVITEITEN EN VOORUITZICHTEN 2015
De formule wordt in 2015 verder aangescherpt en doorgevoerd in de winkels. Verder analyseert het concern welke elementen de speelgoed- en entertainmentformule in de toekomst nodig heeft. Ook neemt Bart Smit extra maatregelen om de logistiek en e-fulfilment verder in lijn te brengen met de forse online groei. De nieuwe webomgeving wordt verder geperfectioneerd. Het assortiment is dankzij automatisch herbestellen inmiddels veel beter beschikbaar. 

DE MARKT TREKT IETS AAN
De speelgoed- en multimediamarkt trekt naar verwachting in 2015 iets aan. Hoewel een rage als de Loombandjes natuurlijk niet ieder jaar voorkomt, zien de innovaties binnen het traditionele speelgoed er veelbelovend uit. 

 

Bart Smit, Mortsel, België.


Online bestelpunt in diverse filialen.


2014, het jaar van de Loombandjes.


Promotiemateriaal van Bart Smit.