Nextail

FORMULE
Blokker Holding heeft in 2014 een nieuw Shared Service Center (SSC) opgezet onder de naam Nextail. Nextail huisvest de e-commerce- en omnichannelactiviteiten van Blokker Holding met als doel deze versneld te laten groeien voor en samen met onze formules. Nextail is gevestigd in Amsterdam in een eigentijds pand met een transparante, inspirerende en ‘fun-to-work’ werkomgeving.

De afgelopen jaren is het consumentengedrag vooral door de opkomst van online sterk veranderd. De klant bepaalt waar, wanneer en hoe hij koopt en verwacht hierbij een uitstekende service. Ook de explosieve groei van ‘mobile’ heeft enorme impact gehad op het oriëntatiegedrag van consumenten. Zo is in 2014 ruim een derde (36%) van alle bezoekers via een mobiel device binnengekomen bij een van onze webshops. Google noemt dit het ‘zero moment of truth’; je moet zichtbaar zijn op het moment dat klanten online gaan.

DICHT BIJ DE KLANT
Hoewel online oriëntatie en verkoop fors blijft groeien, vindt nog steeds zo’n 90% van de non-food retailverkopen plaats in fysieke winkels. De meeste consumenten zijn dan ook niet aan te merken als pure online kopers of winkelbezoekers. De ene keer kiezen ze voor online shoppen en dan weer voor fysiek winkelen, gedreven door factoren als bestellen vanaf de bank of de mogelijkheid om een product eerst fysiek te willen zien. Ook zien wij een groeiende trend dat consumenten graag kopen bij een online winkel die ook fysieke winkels heeft. Enerzijds vanwege het vertrouwen in deze vaak gevestigde retailers, anderzijds omdat ze de keuze hebben om bestellingen af te halen, eenvoudig te retourneren en de zekerheid van een goede service. Binnen Blokker Holding zijn wij er daarom ook van overtuigd dat dit ‘omnichannel’ klantgedrag alleen maar verder zal groeien.

VIJF OMNICHANNEL-PILAREN
Onze missie is om vanuit een klantcentrale benadering consumenten de mogelijkheid te bieden om producten te kopen wanneer ze willen, hoe ze willen en waar ze willen met een naadloze en gepersonaliseerde service over alle ‘kanalen’ heen. Wij hebben dit uitgewerkt in vijf omnichannel-pilaren.

Nextail:

1. biedt een ‘value for money’ propositie met een competitieve product range in onze core assortimenten en een sterk groeiend aanbod in de High Online Destination–categorieën (HOD)
  2. maakt gebruik van kwalitatieve content en ‘rich media’ om klanten optimaal te kunnen informeren
    verzorgt een consistente integratie van kanalen en een ‘seamless experience’ over alle kanalen heen en heeft hierbij één beeld van de klant
  3. heeft een klantgerichte, efficiënte en crosschannel opererende customer service
  4. kent onze klanten en communiceert onze omnichannel-propositie kostenefficiënt via alle kanalen

ONLINE GROEI
De online omzet van het concern is met 24% gestegen: van € 79 miljoen naar € 98 miljoen met een positief resultaat. Ook het aantal bezoekers heeft een duidelijke groei doorgemaakt: van 95 miljoen in 2013 naar 107 miljoen. Dit is vooral te danken aan de uitbreiding van online marketing. Enkele voorbeelden daarvan zijn geautomatiseerde media-inzet middels application programming interface (API) met Google en het intensiveren van productfeeds naar vergelijkingssites en affiliates.

Het aantal orders is ook sterk toegenomen van 1,3 miljoen naar 1,7 miljoen door de uitbreiding van het online assortiment, verbeterde conversie en meer online marketing. Ook op social media is over de hele linie een stijging van het aantal bezoekers, reacties en fans te zien. Zo is het aantal Facebook-fans met meer dan 140% gestegen, met Intertoys als uitschieter met een stijging van 400%.

EXCELLENTE OPERATIE
Zowel in het afgelopen jaar als in de komende jaren verbeteren we onze IT-infrastructuur en logistieke mogelijkheden. In 2014 hebben we meerdere webshops omgezet naar een nieuw webplatform en hebben we hard gebouwd aan webshops voor Blokker België en Xenos Nederland die respectievelijk in februari en maart 2015 live zijn gegaan. In de nieuwe winkelformule van Blokker is onze omnichannel-propositie verder uitgewerkt met een verbeterde click & collect-service, wifi en de uitrusting van instore-technologie zoals digitale productinfoschermen, kiosken en tablets. In de winkels van Bart Smit en Leen Bakker is gestart met de ontsluiting van het online assortiment, zowel voor een optimaal aanbod als meer productinformatie voor onze klanten. Wij noemen dit de ’endless aisle‘, oftewel de digitale verlenging van ons fysieke winkelaanbod. Zo bieden wij onze klanten zowel online als
offline een zo breed en diep mogelijk assortiment.

FEITEN EN CIJFERS

VOORUITZICHTEN EN ACTIVITEITEN 2015
In het verslagjaar hebben wij een driejarenstrategie en een roadmap ontwikkeld om Blokker Holding dé omnichannel non-food retailer van de Benelux te maken. De implementatie hiervan gaat door in 2015.

Wij richten ons daarbij onder meer op de:

• verdere verbetering en harmonisering van het IT-landschap
  • uitbreiding van het longtail-assortiment online
  • uitrol van kiosken over alle formules
  • optimalisering van click & collect
  • uitbreiding van de leveringsopties
  • launch van mobiele websites
  • verbetering van usability en conversie
  • verrijking van content

De omnichannel-visie van Blokker Holding.