INTERVIEW MET JURIAN DUIJZER

Je moet de wil hebben om te blijven veranderen

Jurian Duijzer runt als franchisenemer het Intertoysfiliaal in hartje Dordrecht. Zijn team bestaat uit 17 medewerkers, waaronder zijn zus Angelique. Jurian (40 jaar) woont met zijn vrouw en twee dochters in Papendrecht en is in zijn vrije tijd keeperstrainer en jeugdvoorzitter van VV Drechtstreek. De ondernemer studeerde Hoger Management, werkte als manager voor grote ondernemingen en was onder andere commercieel directeur van een uitgeverij. Hij is onlangs benoemd tot voorzitter van de Franchise Vereniging Intertoys.

BLOED, ZWEET EN TRANEN
Al 39 jaar is Intertoys deel van het leven van Jurian Duijzer. De oude calculator met papieren rol op het bureau in het kantoortje verklapt de familiegeschiedenis. Vijf jaar geleden nam Jurian de zaak over van zijn vader die het Dordtse filiaal in 34 jaar met bloed, zweet en tranen van niets opbouwde tot een bloeiende zaak. De expertise die Jurian vóór de overname heeft opgedaan in zijn corporate carrière blijkt nu van onschatbare waarde voor zijn werk als zelfstandig ondernemer.

Jurian: “Ik heb echt moeten leren om andere mensen belangrijker te maken dan mezelf. Ik barst van de ambitie, maar ik weet nu: ik ben niets zonder mijn team. Ik geloof in mijn eigen medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs van je bedrijf. Dat betekent dat je energie in elkaar moet steken en dat je de wil moet hebben om te blijven veranderen.”

ONDERNEMEN ONDER EEN STERKE VLAG
Dat veranderen cruciaal is werd duidelijk tijdens de crisis. “De crisis was niet alleen maar slecht; het houdt je ook scherp. Als alles goed gaat, sukkel je in. In crisistijd word je kritisch op processen, dan ga je zoeken naar kansen.” Terug kunnen vallen op de holding is hierbij volgens Jurian essentieel. “Er zijn in Nederland drie rayonleiders waar franchisenemers op terug kunnen vallen. Zij helpen je om de formule goed uit te voeren. Hun rol is cruciaal. Ze ondersteunen je bijvoorbeeld bij onderhandelingen over je huurpand en denken mee als de cijfers tegenvallen. Ze zijn er altijd als je het even niet meer weet. En dat gebeurt hoor. Ik maak er veel gebruik van, de mijne kan ik altijd bellen.”

EXCELLEREN BINNEN DE FORMULE
Dat je je als zelfstandig ondernemer moet houden aan de formule ziet Jurian niet als beperking maar juist als een bron van mogelijkheden. “Als ondernemer moet je interesse hebben in Blokker Holding. Daar zit zoveel kennis en ambitie, dat is echt verschrikkelijk mooi. Neem bijvoorbeeld Nextail. Dat is een belangrijke ontwikkeling binnen de branche. Daar moet je echt dankbaar voor zijn. Als voorzitter van de Franchise Vereniging leg ik ondernemers daarom graag uit hoe belangrijk omnichannel voor ons is. Natuurlijk moet je de formule volgen. Je sluit je niet voor niets aan en zij hebben de expertise in huis. Maar ik heb zeker eigen inbreng. Eigenlijk moet je het zo zien: het kader is Intertoys, en als je je best doet past alles binnen dat kader. Zij doen de inkoop, de marketing en verzorgen de totale identiteit. Daarom kan ik me volledig richten op de klant. Juist hierdoor heb ik binnen de kaders alle ruimte om als ondernemer te excelleren. Zo kan ik bijvoorbeeld voor een klein deel zelf producten bestellen, wat heel belangrijk is gezien de wisselende lokale behoeften. Ik kan zelf mijn social media doen op de manier die ik wil. Natuurlijk krijgen we richtlijnen maar ik ben en blijf zelf verantwoordelijk voor mijn omzet en personeelsbeleid. Wat telt is de sterke organisatie die achter me staat, en die staat er.”