INTERVIEW MET HUGO DE BIE

VERNIEUWD DISTRIBUTIECENTRUM WAALWIJK:

We kunnen er altijd noeen stukje aanbouwen

Hugo de Bie werkt sinds 1998 bij Blokker Holding. Na functies als logistiek manager, verkoopleider Xenos, adjunct-directeur Verkoop bij Xenos en algemeen directeur van Xenos en Cook&Co gaat hij zich vanaf juli 2015 als directeur Duitsland volledig richten op de expansie van Xenos in dat land. Hugo (47 jaar) woont met vrouw en zes kinderen in Volkel. In zijn vrije tijd loopt hij graag een rondje hard of gaat hij ergens lekker eten met zijn gezin.

GOEDEREN NAAR DE MEDEWERKER IN PLAATS VAN ANDERSOM
In het gloednieuwe deel van het distributiecentrum rijden kranen in smalle paden tussen stellingen zo hoog als een kleine flat. Toch sluit de tientallen meters hoge hal naadloos aan op de twee andere delen van het distributiecentrum.

Hugo: “Vanaf begin 2014 hebben we de hoogbouw in gebruik voor de opslag van goederen. We werken nog aan ons dynamische orderpicksysteem. In dat systeem halen kranen goederen uit de schappen en leveren deze aan bij de medewerker. Tot nu toe ging dat altijd andersom. Door dit nieuwe systeem wordt de kans op fouten vele malen kleiner en werken we veel efficiënter. Het is een behoorlijke uitdaging om het warehouse management systeem – dat de logistieke operatie in het hele DC aanstuurt – te koppelen aan de software van de hoogbouwkranen en het automatische orderpicksysteem. We verwachten deze nieuwe manier van orderpicken in de loop van 2015 in te voeren.”

WEBSHOPS: DE MARKT DICTEERT
Ook de webbestellingen worden vanuit Waalwijk naar de klant verstuurd. Bovenin de expeditiehal is een aparte vloer ingericht om alle webshopbestellingen klaar te maken voor verzending. Hier gebeurt het orderpicken nog wel met de hand. Via een spiraal conveyor, een metalen glijbaan die ook wel ‘de wokkel’ wordt genoemd, komen de bestellingen van de webshop-vloer naar de begane grond. Hier worden de dozen klaargemaakt voor verzending.

“Momenteel kijken we hoe we het assortiment voor de webshops kunnen uitbreiden. Doordat de hele logistiek, dus offline en online, onder één dak zit, streven we bij onze webbestellingen naar een ‘cut off tijd’ (het uiterste tijdstip waarop een consument kan bestellen om het artikel de volgende dag in huis te hebben, red) van 22.00 uur. Dat is wat de markt momenteel dicteert. Voor Cook&Co zitten we hier al op en voor Xenos realiseren we dit eind 2015.”

UITBREIDING DUITSLAND
De uitbreiding van het distributiecentrum is vooral nodig om de enorme groei van Xenos Duitsland te accommoderen. Xenos is daar in 2014 met 12 winkels gegroeid naar 62 filialen. Xenos ziet nog volop groeimogelijkheden in het dichtbevolkte buurland. “Waalwijk ligt logistiek gezien ideaal voor de bevoorrading van zowel Nederland als Duitsland. Plaatsen als Dokkum en Den Helder liggen net zo ver van Waalwijk als Dortmund en Köln. Dat deel van Duitsland is dus eigenlijk net zo dichtbij als de verste Nederlandse winkels. Eén centrale voorraad is daarom de beste logistieke oplossing.” Lachend vervolgt hij, wijzend naar een groot stuk grasland naast het pand: “En als we nóg meer groeien in Duitsland hebben we gelukkig altijd nog genoeg ruimte om een stukje aan te bouwen.”