JAARVERSLAG 2014 BLOKKER HOLDING
  NL | EN | FR

BLOKKER BUITENLAND

FORMULE
Blokker is ook in België en Luxemburg ruim vertegenwoordigd. Met alleen eigen filialen is het ook in deze landen een toonaangevende winkelformule met een groot aanbod aan huishoudartikelen, speelgoed en tuinmeubelen. In Suriname is een franchisenemer actief met drie filialen. 

Verschillende retailers in België hebben het moeilijk omdat de consument ook in 2014 de vinger op de knip heeft gehouden. Blokker vormt hierop geen uitzondering. De totale omzet van Blokker in het buitenland heeft dan ook een lichte daling laten zien. 

In België en Luxemburg is in 2014 vooral gefocust op kostenreductie én op activiteiten die de omzet moeten verhogen. Alle filialen hebben gestreefd naar een meer optimale winkelbezetting en lagere voorraad. 

DICHT BIJ DE KLANT MET EIGENTIJDSE FORMULES
Blokker België heeft in 2014 de winkelinrichting verder gemoderniseerd. Zo is het assortiment gegroepeerd in ‘werelden’. Dit creëert een overzichtelijke winkel waar klanten beter hun weg kunnen vinden. Het WK voetbal heeft in mei en juni veel extra omzet gegenereerd. Vooral de voetbalplaatjes van Panini zijn hardlopers geweest. Sleutel tot succes zijn goede merchandising én het succes van het Belgische voetbalelftal de ‘Rode Duivels’ geweest. 

Blokker België heeft in het verslagjaar samen met Nextail de webshop blokker.be in de steigers gezet. De webshop voor Blokkerklanten in België is op 2 februari 2015 live gegaan, net na het sluiten van het boekjaar 2014.
 
EXCELLENTE OPERATIE MET OPEN EN BETROKKEN TEAMS
Blokker België heeft in 2014 op een aantal fronten de bedrijfsprocessen gemoderniseerd. Samen met Blokker Nederland is België overgestapt naar een nieuw warehouse management systeem. Ter voorbereiding van het in 2016 in te voeren ‘automatisch herbestellen’ zijn ook alle winkels in België uitgerust met wifi. Verkoopmedewerkers hebben nieuwe bestelscanners gekregen en er is begonnen met de installatie van schappenplannen die in het derde kwartaal van 2015 overal zijn uitgerold. 

VERDERE PROFESSIONALISERING
Ook in België heeft een cultuuromslag en verdere professionalisering plaatsgevonden. Commerciële informatie is actueler en toegankelijker voor verkoopteams. Een platte organisatiestructuur en korte communicatielijnen helpen de organisatie dichter op de bal te zitten. In 2016 wordt bij Blokker België een Medewerkersbetrokkenheidsonderzoek uitgevoerd.

ACTIVITEITEN EN VOORUITZICHTEN 2015
Hoewel de Belgische economie in 2015 naar verwachting licht stijgt, blijft de consument heel prijsbewust. Blokker België verwacht daarom een pittig jaar. Waar het WK voetbal in 2014 voor veel extra omzet heeft gezorgd, moeten andere commerciële acties nog succesvol blijken in het lopende jaar. Enkele van deze activiteiten zijn acties met Zalando, Studio 100 en Libelle en merchandising rondom de populairste Vlaamse soap’s ‘Thuis’ en ‘De Kampioenen’. Blokker België hoopt met deze acties en met stockverkoop de omzet op peil te houden en de voorraden te verlagen. Dat laatste is de topprioriteit dit jaar. 

UITBREIDING WEBSHOP
Blokker België gaat in 2015 ook het assortiment van zijn webshop fors uitbreiden. Daarnaast bereidt Blokker zich voor op de lancering in 2016 van winkels met de nieuwe Blokkerformule die op dit moment in Nederland wordt uitgerold.

Voetbalstand Rode Duivels in een Blokkerfiliaal.

Blokker België heeft in 2014 voorbereidingen getroffen voor de lancering van blokker.be. De webshop is op 2 februari 2015 live gegaan.