Sector huishoud

Blokker Holding is sinds 1896 actief binnen de huishoudmarkt. Aanvankelijk alleen met onze formule Blokker, maar inmiddels ook al vele jaren met de winkelformules Xenos, Marskramer, Big Bazar, Budg€t, Cook&Co en de groothandels Elektroblok en Trend Center.

Blokker heeft filialen in de gehele Benelux en Big Bazar heeft winkels in Nederland en België. Xenos heeft ook winkels in Duitsland. Deze formule wordt met een groei van 12 naar 62 filialen steeds meer een bekend gezicht in de Duitse winkelstraten. In de landen om ons heen, vooral in Duitsland, heeft de markt zich in 2014 licht hersteld.

Hoewel het economisch tij iets is gekeerd, is 2014 weer een uitdagend jaar gebleken. Door aanhoudende dalende consumentenbestedingen in de non-food is de totale detailhandelsomzet in de huishoudsector per saldo met 3,2% afgenomen (bron: CBS). De huishoudmarkt, met haar grote verscheidenheid aan aanbieders, heeft het moeilijk. Dit geldt ook voor de verschillende formules van Blokker Holding.

Dé trends binnen de detailhandel in huishoudelijke artikelen zijn verschuiving naar internetverkopen en een toename van het aantal discountformules. Met een online omzetgroei van gemiddeld 34% van de webshops in de sector Huishoud en de voortgaande expansie van Big Bazar in Nederland zit Blokker Holding middenin deze ontwikkelingen.

HIGHLIGHTS 2014

• Voorjaar: eerste pilotwinkel van de vernieuwde Big Bazar geopend in de Kalverstraat in Amsterdam. In het verslagjaar opent de discountformule ook 9 XL-winkels met de nieuwe formule.
  • Najaar: zes pilotwinkels met de nieuwe Blokkerformule openen hun deuren. Tegelijkertijd worden partnerships aangegaan met 24Kitchen en Douwe Egberts.
  • Najaar: onafhankelijk onderzoeksbureau Service Scout doet een onderzoek onder diverse grote Nederlandse online aanbieders in december, de drukste tijd van het jaar. Cook&Co komt als beste webshop uit de bus.